niedziela, 3 lutego 2019

Służąca Park Chan-wooka w 5 lejtmotywach


1. Bezpruderyjny motyw kulkowy. Kulki jako ozdoby w domowych akcesoriach, kolczyki, ale przede wszystkim (bo do tego odsyłają wszystkie ich wcześniejsze obrazy) jako erotyczny gadżet w romantycznej kulminacji.      














2. Podglądactwo (motyw wojerystyczny?). Sook-hee i Hideko podglądają i podsłuchują nieustannie, przede wszystkim siebie nawzajem.    


















3. Motyw sobowtórów/bliźniaczek. Sugestywne nawiązanie do "Reprodukcji zakazanej" Renego Magritte'a (1937) i jego bardzo ładne rozwiniecie w scenach miłosnych. Sook-hee i Hideko są chwilami nie do rozpoznania. Będąc w środku kadru sprawiają wrażenie (czy może przyjmują pozycje) lustrzanych odbić.       





 
4. Motyw ośmiornicy. Teoretycznie związany z męskim, lubieżnie-opresyjnym (ilustracja książki) lub po prostu opresyjnym (ośmiornica w piwnicy) światem, ale - mam wrażenie - jako jego wyzwolona, kobieca antyteza sugerowany również w scenie miłosnego zbliżenia bohaterek.     




















5. Motyw trójkowy, najbardziej wizualny z piątki. Warto zwrócić uwagę jak często odgradza Park od pozostałej dwójki tego trzeciego, tą trzecią lub - jak w pierwszym kadrze poniżej - jak odgradza całą trójkę; w sposób bardziej (perspektywa) lub mniej widoczny np. kadry 2-5 podzielone są na dwie części także za sprawą ram i drzew.


















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz