poniedziałek, 28 grudnia 2020

2020 podsumowanie

30 ulubionych filmów obejrzanych w minionym roku, zrealizowanych po 2010  


1. The Kid Detective, reż. Evan Morgan (Kanada, 2020)
2. Nigdy, rzadko, czasami, zawsze, reż. Eliza Hittman (USA, 2020)
3. Zabójstwo dwojga kochanków, reż. Robert Machoian (USA, 2020)
4. Materna, reż. David Gutnik (USA, 2020)
5. Geneza, reż. Philippe Lesage (Kanada, 2018)
6. Może pora z tym skończyć, reż. Charlie Kaufman (USA, 2020)
7. Amulet, reż. Romola Garai (Wielka Brytania, 2020)
8. To the Ends of the Earth, reż. Kiyoshi Kurosawa (Japonia, 2019)
9. Mistify: Michael Hutchence, reż. Richard Lowenstein (Australia, 2019)
10. Białe kłamstwo, reż. Yonah Lewis, Calvin Thomas (Kanada, 2019)
11. 1917, reż. Sam Mendes (USA/Wielka Brytania, 2019)
12. A Good Woman is Hard to Find, reż. Abner Pastolli (Wielka Brytania, 2019)
13. Time, reż. Garrett Bradley (USA, 2020)
14. The Guardians, reż. Xavier Beauvois (Francja, 2017)
15. Martin Eden, reż. Pietro Marcello (Włochy, 2019)
16. Kajillionaire, reż. Miranda July (USA, 2020)
17. Lovers Rock, reż. Steve McQueen (USA, 2020)
18. Kolor z przestworzy, reż. Richard Stanley (USA, 2019)
19. The Giant, reż. David Raboy (USA, 2019)
20. Make Up, reż. Claire Oakley (Wielka Brytania, 2020)
21. Prawdziwa historia gangu Kelly'ego, reż. Justin Kurzel (Australia, 2019)
22. Psychobitch, reż. Martin Lund (Norwegia, 2019)
23. The Deeper You Dig, reż. John Adams, Toby Poser (USA, 2020)
24. Possessor, reż. Brandon Cronenberg (Kanada/Wielka Brytania, 2020)
25. Alone, reż. John Hyams (USA, 2020)
26. Ema, reż. Pablo Larrain (Chile, 2019)
27. Don't Leave Home, reż. Michael Tully (Wielka Brytania, 2018)
28. Truth and Justice, reż. Tanel Toom (Estonia, 2019)
29. Blow the Man Down, reż. Bridget Savage Cole, Danielle Krudy (USA, 2019)
30. You Don't Nomi, reż. Jeffrey McHale (USA, 2019)

15 ulubionych zrealizowanych przed 2010


1. Krew doktora Jekylla, reż. Walerian Borowczyk (Francja, 1981)
2. Eyes of Fire, reż. Avery Crounse (USA, 1983)  
3. Miłość między kroplami deszczu, reż. Karel Kachyňa (Czechosłowacja, 1979)
4. Julie Darling, reż. Paul Nicholas / Maurice Smith (Kanada, 1983)
5. Incubus, reż, John Hough (Kanada, 1982)
6. Lodziarz, reż. Paul Norman (USA, 1995)
7. Krzyk w ciemności, reż. Fred Schepisi (Australia, 1988)
8. Ivy, reż. Sam Wood (USA, 1947)
9. Siekiera, reż. Frederick R. Friedel (USA, 1977)
10. US Go Home, reż. Claire Denis (Francja, 1994)
11. Chybiony cel, reż. John Flynn (USA, 1993)
12. Sylvia, reż. Gordon Douglas (USA, 1965)
13. Outside Ozona, reż. J.S. Cardone (USA, 1998)
14. Squirm, Jeff Lieberman (USA, 1976)
15. The Night Digger, reż. Alastair Reid (Wielka Brytania, 1971)


5 ulubionych seriali/miniseriali 

  

1. Halt and Catch Fire (2014-2017)  
2. Spisek przeciwko Ameryce (2020)
3. Opowieści z Pętli (2020 - )
4. Reprisal (2019)
5. Devs, reż. Alex Garland (2020)

20 komentarzy:

  1. Lista filmów do nadrobienia uzupełniona;) Ja zaliczyłem najsłabszy rok filmowy (jeżeli chodzi o ilość seansów) na korzyść seriali, a w szczególności anime, które były, i są zawsze, dla mnie świetnym remedium na szarą rzeczywistość.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja przeciwnie, dużo filmów, mało seriali, tzn. ilościowo trochę się nazbierało, ale patrząc na tytuły, które chciałem zobaczyć, a nie zobaczyłem, to mam materiału na kilka tygodni (a zdążyłem już nadrobić 4 sezon Fargo i 1-2 Boysów).

      Serialu anime to dawno już żadnego nie oglądałem, w każdym razie nie do końca, a bardzo lubię, jestem wielkim fanem Samuraia Champloo, którego w całości widziałem trzy razy, a poszczególne odcinki częściej. I chętnie bym się w jakieś podobnie wkręcające anime wkręcił, polecisz coś?

      Usuń
    2. Strasznie interesuje mnie Twoje zdanie na temat ‘The Boys’, bo mnie ten serial pozytywnie zaskoczył (zachwycił), szczególnie w kwestiach postaci. Rzecz jasna mam tu na myśli, przede wszystkim, postacie antagonistów, z moim ulubionym Ojczyznosławem (uwielbiam polską nazwę tego bohatera) skrzywdzonym przez system najpotężniejszym z nadludzi.

      Z anime, to z czystym sercem mogę polecić ‘Dorohedoro’ – cudowne dziwadło, w którym postacie antagonistów i protagonistów mieszają się w oryginalnej i na wskroś dziwacznej historii.

      Fajną rzeczą jest ‘Beastars’ (rozpoczął się drugi sezon) oraz rozbuchane w erotyce i hazardzie świetne ‘Kakegurui’.

      Zawsze polecać będę mój ulubiony ‘One-Punch Man' - przezabawną zgrywę z filmów superbohaterskich.

      Ze starszych rzeczy, to powtórzyłem sobie niedawno ‘Texhnolyze’ kontemplacyjny, jeden z lepszych cyberpunków.

      Również wartym uwagi anime jest świeżutkie ‘Nami yo Kiitekure’ (Wave, Listen to Me!) opowieść o dziewczynie, która w wyniku przypadkowego splotu wydarzeń trafia do radia i otrzymuje własny program. Może to brzmi naiwnie ale jest zaskakująco dobre, bo wyjątkowo świeże (mniej się człowiek dziwi, gdy zda sobie sprawę, że serial powstał na podstawie mangi Hiroaki Samury – twórcy świetnego ‘Blade of the Immortal’).

      Usuń
    3. Dzięki, będzie oglądane, Dorohedoro pewnie w pierwszej kolejności. Boysów obejrzałem szybko i może bez zachwytu, ale z dużą przyjemnością, 2 sezon nawet lepszy i Starr znakomity jako Ojczyznosław - wyrazisty, żywo popieprzony w tym swoim nad-ego, kompleksach, narcyzmie, tłumionych frustracjach, komiczny a jednocześnie straszny w nieprzewidywalności, wzbudza autentyczny niepokój. Podoba mi się też Maeve i mam nadzieję, że dostanie więcej ekranowego czasu w kolejnym sezonie.

      Usuń
  2. Ostanie anime widziałem z 10 lat temu, więc też chętnie skorzystam z rekomendacji.

    O ile mnie pamięć nie zawodzi, to Michiko to Hatchin podążało podobną ścieżką, z tym że Japonię zastąpiła tu Brazylia.

    Sprawdź również Mushishi i Saraiya Goyou - trochę w tym mniej zabawy konwencją, ale myślę, że te tytuły też wpisują się w kryterium nietypowej, wkręcającej serii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, Michiko to Hatchin zapowiada się zacnie i już namierzyłem. Mushishi i Saraiya Goyou też sprawdzę.

      Usuń
  3. z pewnością oprócz tego co napisałeś warto sprawdzić najnowsze filmy online np na https://multifilmy.pl/filmy/

    OdpowiedzUsuń
  4. Widziałem jedynie "Nigdy, rzadko, czasami, zawsze", resztę muszę nadrobić. Dzięki za propozycje. Ja mogę polecić https://zenu.pl/filmy/dzwiek-wolnosci

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki za polecenie! ja mogę od siebie polecić ten film https://vodster.pl/film/gran-turismo

    OdpowiedzUsuń
  6. Faktycznie ten film był rozczarowaniem. Spodziewałem się czegoś więcej po tak gwiazdorskiej obsadzie. Akcja ciągnęła się niemiłosiernie, a fabuła była pełna dziur. Szkoda czasu na ten tytuł. natomiast polecam każdemu s https://streambest.pl/film/arsenault-fil

    OdpowiedzUsuń
  7. Można śmiało powiedzieć, że rok 2020 pod względem filmów był naprawdę udany. https://vodwizja.pl/filmy/maestro/

    OdpowiedzUsuń
  8. Zaktualizujcie swoja wiedze o ten film: https://filmobaza.pl/film/godzilla-minus-one-2023/

    OdpowiedzUsuń