sobota, 1 stycznia 2022

2021 podsumowanie

top 30 obejrzanych w minionym roku, zrealizowanych po 2010 
 
 
  

1. Murena, reż. Antoneta Alamat Kusijanović, Chorwacja 2021
2. Licorice Pizza, reż. Paul Thomas Anderson, USA 2021
3. Paryż, 13 dzielnica, reż Jacques Audiard, Francja 2021
4. Kiedy Ray poznał Helen, reż. Alan Rudolph, USA  2017
5. The Innocents, reż. Eskil Vogt, Dania 2021
6. Sweat, reż Magnus von Horn, Polska 2020
7. Psie pazury, reż. Jane Campion, Wielka Brytana 2021
8. Settlers, reż. Wyatt Rockeffeller, Wielka Brytania 2021
9. Świat, który nadejdzie, reż. Mona Fasvold, USA 2020
10. Wesele, reż. Wojciech Smarzowski, Polska 2021
11. Stambuł bez smyczy, reż. Elizabeth Lo, USA 2020
12. Matrix Zmartwychwstania, reż. Lena Wachowski, USA 2021
13. The Bee Gees: How Can You Mend a Broken Heart, reż. Frank Marshall, USA 2020
14. Saint Maud, reż. Rose Glass, Wielka Brytania 2029
15. Biała twierdza, reż. Igor Drajaca, Bośnia i Hercegowina 2021
16. Punkt wrzenia, reż. Philip Barantini, Wielka Brytania 2021
17. Yuni, reż. Kamila Andini, Indonezaja 2021
18. A-ha, reż. Thomas Robsahm, Norwegia 2021
19. Pociąg tajemnic, reż. Aritz Moreno, Hiszpania 2019
20. Mortuarium, reż. Ryan Spindell, USA 2019
21. Nina Wu, reż. Midi Z, Tajwan 2019
22. Hazardzista, reż. Paul Schrader, USA 2021
23. Wild Indian, reż. Lyle Mitchell Corbine Jr., USA 2021
24. Woodstock '99: Pokój, miłość i agresja, reż. Garret Price, USA 2021
25. Susza, reż. Robert Connolly, Australia 2021
26. The Oak Room, reż. Cody Calahan, Kanada 2020
27. Kobieta w oknie, reż. Joe Wright, USA 2021  
28. Old Henry, reż. Potsy Ponciroli, USA 2021
29. Nikt nie ujdzie z życiem, reż. Santiago Menghini, Wielka Brytania 2021
30. Val, reż. Leo Scott, Ting Poo, USA 2021

 

top 20 zrealizowanych przed 2010


1. Morderstwo Mike'a, reż. James Bridges, USA 1984
2. Dowód tożsamości, reż. Andy Anderson, USA 1987
3. Bramy piekieł 3: Diabelski podmuch, reż. Jeff Kwitny, USA 1989
4. W kręgu podejrzeń, reż. Paul Ziller, Kanada 1994
5. Depeche Mode: 101, reż. David Dawkins, Chris Hegedus, D.A. Pennebaker, USA 1989
6. Punktualnie o trzeciej, reż. Phil Joanau, USA 1987
7. After Midnight, reż. Jim Wheat, Ken Wheat, USA 1989
8. Na krawędzi śmierci, reż. Gregory Dark, USA 1988
9. La mala ordina, reż. Fernando Di Leo, Włochy 1972
10. Stripteaser, reż. Dan Golden, USA 1995
11. Grim Prairie Tales, reż. Wayne Coe, USA 1990
12. Self Defense, reż. Paul Donovan, Maura O'Connell, Kanada 1983
13. Więzy, reż. Robert M. Young, USA 1996
14. Death Game, reż. Peter S. Traynor, USA 1977
15. Sveto mesto, reż. Djordje Kadijević, Jugosławia 1990
16. What the Peeper Saw, reż. James Kelley, Andrea Bianchi, Wielka Brytania 1972
17. Mad at the Moon, reż. Martin Donovan USA 1992
18. Taniec z nieznajomym, reż. Mike Newell, Wielka Brytania 1985
19. The Divine Enforcer, reż. Robert Rundle, USA 1992
20. Head of the Family, reż. Charles Band, USA 1996


10 ulubionych seriali/miniseriali obejrzanych w minionym roku

  

1. Kolej podziemna, reż. Barry Jenkins, USA 2021
2. Na wodach północy, reż. Andrew Haigh, Wielka Brytania 2021
3. Hawkeye, USA 2021-
4. Znaki szczególne, reż. Beata Bilska, Małgorzata Dobrzynska, Polska 1976-77
5. Koszmar minionego lata, USA 2021-
6. Nawiedzony dwór w Bly, USA 2020
7. Oni: Pakt, USA 2021-
8. Squid Game, reż. Hwang Dong-hyuk, Korea Południowa 2021-
9. Rzeka kłamstwa, reż. Jan Łomnicki, Polska 1989
10. Nocna msza, USA 2021

 

najbardziej rozczarowały:

Obiecująca. Młoda. Kobieta, reż. Emerald Fennell, USA 2020
Cry Macho, reż. Clint Eastwood, USA 2021
Candyman, reż. Nia DaCosta, USA 2021
Censor, reż. Prano Bailey-Bond, Wielka Brytania 2021
Najmro. Kocha, kradnie, szanuje, reż. Mateusz Rakowicz, Polska 2021
Zola, reż. Janicza Bravo, USA 2020
Halloween zabija, reż. David Gordon Green, USA 2021  
Kandisha, reż. Alexandre Bustillo, Julien Maury, Francja 2020
The Deep House, reż. Alexandre Bustillo, Julien Maury, Francja 2021
Judasz i Czarny Mesjasz, reż Shaka King, USA 2021
O wszystko zadbam, reż. J Blakeson, Wielka Brytania 2020
Sound of Metal, reż. Darius Marder, USA 2019

5 komentarzy:

  1. Ale mam filmów i seriali do nadgonienia! I dobrze. Lubię ten okres, bo w krótkim czasie otrzymuję konkretny zastrzyk polecanek do nadrobienia. Ja osobiście, tak jak w tamtym roku (a nawet bardziej), najwięcej widziałem seriali anime. Nie wiem z czego to wynika, pewnie ze specyficznego okresu i z faktu, że animowane seriale japońskie, jak nic innego, potrafią mnie tak skutecznie odrywać od rzeczywistości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam się :)

      Zazdroszczę tej pasji do anime, ja wciąż, mimo jakiegoś apetytu, nie bardzo potrafię ruszyć z nimi z miejsca. Po zeszłorocznej rozmowie i polecankach pogrzebałem za kilkoma tytułami, zacząłem jedną serię, drugą, niby podobało się, ale ostatecznie nic nie skończyłem; może wina czasu, w tamtym okresie zdecydowanie częściej niż obecnie nie kończyłem oglądać filmów w odcinkach, nawet tych udanych.

      Usuń
  2. Jeszcze nie widziałam i w 99 byłem (i w głębi duszy wciąż jestem) pryszczatym dzieckiem nu-metalu, więc może jestem uprzedzony, ale słyszałem że dokument o Woodstocku całą winę zrzuca na popularną muzykę i toksyczną męskość, co pachnie mi uproszczeniami i zakłamywaniem historii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nie zrzuca całej winy na fanów nu metalu. Dostaje się mocno nieudolnej organizacji, którą już na starcie dobiły warunki pogodowe, co nie zmienia faktu, że ta co bardziej tępa i agresywna w rozgrzanym stadzie część męskiej publiczności zrobiła dużo złego. Z wykonawcami było częściej lepiej niż gorzej, ale no nie wszyscy zachowali się w tamtych okolicznościach najmądrzej, i to nie tylko według twórców dokumentu.

      Usuń
    2. Ok, sprawdzę wcześniej niż później. Z tego co zrozumiałem z opinii które słyszałem, to dokument ma sugerować, że muzyka późnych lat dziewięćdziesiątych i tępa i agresywna męska publiczność były ze sobą powiązane, i że ogólnie było to dno pozbawione artystycznych i moralnych wartości. Ale może podchodzę do tego jak black metalowcy do LORDS OF CHAOS. Oni też narzekali, że film nie był trve kvlt, a ja osobiście uważałem, że oddał charakterystykę sceny niemal idealnie (przynajmniej z perspektywy moich, dość ograniczonych z nią, interakcji).

      Usuń