piątek, 18 listopada 2022

Osobliwość, reż. Sebastiana Lelio (2022)

Przewodnim tematem "Osobliwości" jest opowieść (historia, mit) rozumiana jako nadrzędna egzystencjalna potrzeba człowieka, organizująca grupę, a idąc dalej, społeczeństwo, jego kulturę i wierzenia, lek na bolączki istnienia, źródło wspólnoty i zniewolenia. W filmie Lelio centralną opowieścią jest historia "świętej", nieprzerwanie poszczącej dziewczynki, którą – nie zważając na ofiarę samej dziewczynki – opowiadają/wmawiają sobie mieszkańcy irlandzkiej wsi niedługo po wielkiej klęsce głodowej. Przez wzgląd na Florence Pugh, widzę całość trochę jak przewrotną wersję historii z "Midsommar" Ariego Astera. Bohaterka Pugh, przybywa do zamkniętej katolickiej społeczności Irlandczyków z zewnątrz, tak jak w "Midsommar" Dani przybywała do skandynawskiej sekty, tyle że tym razem zabobonny obłęd zostaje rozpoznany należycie. Czy jakoś pokonany, nie wypada zdradzać.
To bardzo dobry, nawet fascynujący film. Raz czy dwa może zbyt wprost, ale do końca w pięknym i pojemnym stylu. Wspaniałe są zdjęcia Ari Wegner, zwłaszcza te we wnętrzach, malarskie jak z płótna; niby seria XIX-wiecznych obrazów, które opowiadają swoje własne, poszczególne historie: 










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz